Der er mange mennesker som tror at det man sparer flest penge på er ved at gøre tingene selv. Det er til en vis grad også rigtigt – og alligevel er det helt forkert. Man skal huske på hvor mange penge man kan tjene selv på den tid det tager at få en professionel til at løse opgaven.
Jeg kender det fra min egen virksomhed, når pengene er små har jeg en tendens til selv at ville gøre det hele selv. Det er specielt regnskab der er min achilleshæl og den jeg altid tumler med og bruger mange aftner på at få til at passe. Jeg er god til at lave grafik for folk ikke til at bogføre.
Jeg har lige været igennem en periode hvor jeg var syg og havde ikke mulighed for at tage så mange opgaver ind som jeg gerne ville. Det betyder at jeg ringede til min bogholder her i Nordjylland og sagde at jeg ikke havde råd til at bruge hende fordi jeg skulle tjene en masse penge.
Jeg husker stadig hendes svar – jamen Louise – så er det jo først du skal bruge mig – har du råd til at lade være. Først forstod jeg det ikke og troede det var sarkasme. Men hun begyndte at forklare det med tal (som revisorer og andre regnskabskyndige gør det). Det tager mig 3 timer at lave det regnskab hun er 45 minutter om at lave. Hvis vi siger at begge vores timeløn er 500 kroner. Så koster det mig 1500 kroner selv at lave regnskab, mens det max koster mig 500 kroner hvis jeg hyrer hende. Det er naturlig forudsat at jeg selv kan arbejde de timer jeg ellers ville have brugt på at lave regnskab. Jeg tror jeg fra nu af outsourcer min regnskabsassistance -altid – til de priser tror jeg ikke det kan betale sig andet.
Jeg har nu skiftet til en revisor i aalborg som hjælper mig med mit regnskab og det har jeg bestemt ikke fortrudt eet sekund. Jeg bruger min tid meget mere effektivt nu. Og tjener faktisk også flere penge.